Kerangka Solusi

Being entirely honest with oneself is a good exercise.
Sepenuhnya jujur pada diri sendiri merupakan latihan yang baik.
Sigmund Freud

Kebanyakan,kita mengalami kemandegan dalam hidup,bukan kerana tidak memiliki sumber-sumber yang memadai,melainkan kerana:

*Kita tidak tahu apa yang kita inginkan.
*Kita tidak tahu apa yang harus dilakukan.
*Kita tidak yakin mampu mencapai apa yang kita inginkan

Sepanjang waktu, kita hanya menghabiskan waktu bertanya-tanya mengapa kitahanya mempunyai apa yang kita tidak inginkan.
Kerangka solusi adalah serangkaian pertanyaan yang mengarahkan fikiran dan membantu kita mengetahui yang kita inginkan.Kerangka ini akan memandu kita menemukan potensi kita.Ketika kita berada diproses ini,kita akan dibantu mengontrol emosi-emosi kita.

Kerangka solusi memandu kita untuk:

  • bergerak ke arah yang kita inginkan.
  • memutuskan apa yang paling kita inginkan dan bagaimana mewujudkannya.
  • memutuskan apa yang ingin kita rasakan.
  • punya lebih banyak pilihan.

Kerangka solusi dilandasi dari dua perinsip panduan:

  1. Jika sesuatu itu mungkin bagi seseorang di dunia ini,itu juga mungkin bagi saya.
  2. Tidak ada kata kegagalan,hanya umpan balik yang kurang tepat.

Berikut ini latihan yang mengilustrasikan kerangka masalah dan kerangka solusi.Kita di latih untuk menghindari kerangka masalah yang biasanya terbentuk lebih dahulu dan dipandu untuk kerangka solusi.Dengan menggunakan kerangka solusi,kita lebih bisa mengontrol emosi kita.Sehingga kita menghadapi satu tantangan (dugaan) atau masalah,kita dapat memfokuskan energi fikiran kita pada pencarian solusi daripada berkutat dengan masalah.

KERANGKA MASALAH DAN KERANGKA SOLUSI

Gunakan perbandingan kedua kerangka tersebut,sebaiknya dengan mencuba mengingatkan satu masalah pelik dalam hidup kita.Ajukan pertanyaan berikut kepada diri kita atau kawan kita:

Kerangka Masalah

  • Masalah apa ini?
  • Kenapa saya mempunyai masalah seperti ini?
  • Berapa lama saya mempunyai masalah ini?
  • Bagaimana masalah ini membatasi saya?
  • Salah siapa ini?
  • Bila kali terakhir saya mengalami hal serupa?

Apa yang Anda rasakan? Anda pasti akan dilanda perasaan negetif.

BERHENTI AMBIL NAFAS DALAM-DALAM

Kerangka Solusi

  • Apa yang saya inginkan?
  • Bila saya menginginkannya?
  • Sumber-sumber apa yang saya miliki?
  • Bagaimana saya memanfaatkan sumber-sumber itu guna mencapai tujuan yang saya inginkan?
  • Ketika saya memperolehnya,bagaimana hal itu meningkatkan kehidupan saya?
  • Dimana saya harus mulai?

Apa yang Anda rasakan?Anda pasti akan merasa lebih nyaman dan tenang.

Oleh itu, jom/ayuh kita mulai dari sekarang,ketika Kita sedang dihadapkan pada suatu tantangan atau masalah,berhati-hatilah berbicara pada diri Kita dan awasi jenis pertanyaan yang Kita ajukan pada diri kita sendiri.Kerangka masalah menjerumuskan Kita pada jebakan emosi negetif.Jauhilah,atau kita akan terjebak dan terkubur di sana.

Sebaliknya,kerangka solusi membuka cakrawala berfikir Kita dan melapangkan jalan menuju solusi.Rasa kontrol diri yang tinggi dan perubahan radikal dari emosi negetif keemosi positif merupakan inti pemecahan masalah.Buktikan.Jika Kita merasa Kerangka masalah mencuat,hentikan,tarik nafas panjang dan berfikir ulang.Tapi kali ini gunakan kerangka solusi.Emosi positif akan muncul dengan sendirinya.

Leave a comment

Filed under Motivasi

Leave a Reply

